Mobilní branding

Specifikace

Retro: Jaká auta se představila na autosalonu ve Frankfurtu před 30 lety

Od Dalibor Žák
  • Autosalon ve Frankfurtu se koná pravidelně od roku 1951

  • Alternuje s autosalonem v Paříži

  • První mezinárodní autosalon v Německu byl už v roce 1897

  • V roce 1987 se ve Frankfurtu představilo třeba Ferrari F40 nebo BMW Z1

Jinak tomu nebylo ani v roce 1987, tedy před třiceti lety. Zatímco Československo bylo ještě za tzv. železnou oponou a pod obchodním jménem Favorit jakožto nejmodernějšího výkřiku socialismem zdecimovaného hospodářství, na „západě“ ve Frankfurtu hýřily kapitalistické automobilky novinkami, o kterých se českým motoristům ani nesnilo. Pojďme si tedy některé blíže představit.

AC Schnitzer ACS7 (E32)

Tuningová dílna AC Schnitzer začala s úpravami vozů BMW právě v roce 1987. Založili ji Willi Kohl a Herbert Schnitzer. I když zde byly vazby na závodní tým Schnitzer založený v roce 1967, oficiálně se jedná o nezávislou dílnu. Ve Frankfurtu v roce 1987 ukázal úpravce model ACS7, což byla vlastně vyladěná a vůbec první produkční vůz této dílny.

Zvláštní je, že o prvním upraveném voze ACS7 není k dispozici moc informací. Vlastně jen víme, že tahle sedmička obdržela snížený a trochu přitvrzený podvozek, širší pneumatiky a laděný výfuk. Pod kapotou byl řadový šestiválec 3,5 l o výkonu 245 koní (o 25 víc než sériový model), který dotlačil tohle auto na 100 km/h za 7,5 s (o sekundu rychleji než série) a rozjel ho na 248 km/h (série na 235 km/h).

Alfa Romeo 164

Ve Frankfurtu také zažil premiéru luxusní sedan 164, který vydržel na trhu až do roku 1998. Platforma „Type Four“ posloužila například i Lancii Thema či Saabu 9000. Vrcholnou motorizací Alfy Romeo 164 byl šestiválec 3,0 l o výkonu až 230 koní ve své poslední verzi.

Pod kapotou byl i turbodiesel o objemu 2,5 l a přeplňovaný benzinový dvoulitr, později dorazil také přeplňovaný benzinový dvoulitrový šestiválec. Celkem se vyrobilo přes 273 000 exemplářů modelu 164, dokonce se vůz vyvážel i do USA. Ve své době uchvacoval velmi moderní výbavou, nechyběly elektrické sedačky a futuristická palubní deska.

BMW Z1

Roadster BMW Z1 působil jako zjevení. Vycházel z konceptu, který nakreslil designér Harm Lagaay. Asi nejpřekvapivějším prvkem byly originální dveře, které zajížděly do bočních prahů. BMW Z1 bylo založené na řadě 3 E30, ale dozadu dostalo nápravu Z, která se později objevila na moderních BMW, jako třeba na řadě 3 E36.

Vyrobilo se ve velmi omezených počtech, neboť stálo poměrně tučných 83 000 německých marek. BMW Z1 mělo jako první BMW projektorová světla HID a zajímavostí byla i kompozitová karoserie, která se dala za necelou hodinu kompletně rozebrat a vyměnit. Vůz mohl teoreticky jezdit bez ní, nebyla nosným prvkem. Celkem bylo vyrobeno 8000 kusů BMW Z1, všechny s řadovým šestiválcem 2,5 l a volantem vlevo. Dnes je to nesmírně ceněný sběratelský kus s rostoucí hodnotou.

Daihatsu TA-X80

Koncept Daihatsu TA-X80 bylo futuristické dvoumístné auto demonstrující možnosti moderních návrhů pomocí CAD designu a aerodynamických simulací v počítači. Zároveň se jednalo o oslavu 80 let značky Daihatsu. Veřejnosti se vůz ukázal také na autosalonu v Tokiu, ale k vidění byl i ve Frankfurtu jako zajímavost.

O pohon se staral dvouvačkový čtyřiadvacetiventilový šestiválec 1,0 l s přeplňováním, který měl demonstrovat vizi ekologického motoru budoucnosti. Litrový motor s turbem? Jak vizionářské Daihatsu bylo… I když nějak se za těch třicet let poztrácely tři válce.

Ferrari F40

Ikonickému supersportu Ferrari F40 jsme se věnovali již v samostatném článku, takže jen ve zkratce. Jednalo se o vůz, který vznikl z nouze, neboť Ferrari mělo rozpracovaný prototyp závodního speciálu pro kategorii, která byla zrušena. Nakonec bylo rozhodnuto, že z konceptu vznikne silniční model.

Ferrari F40 pohání přeplňovaný osmiválec 2,9 l o oficiálním výkonu 478 koní, ale na brzdě většina aut ukázala výkon v rozmezí 480 až 550 koní. Ačkoli Ferrari plánovalo vyrobit pouze 400 kusů, celkem vzniklo 1311 exemplářů. I přes to cena tohoto modelu posledních pár let raketově roste.

Ford HFX Aerostar Ghia

Ford Aerostar byla řada rodinných podobná například Chrysleru Voyager, kterým začala růst v Evropě popularita na konci 80. let. Ve Frankfurtu se ukázal koncept luxusního MPV, které sestavil evropský Ford a dílna Ghia ve dvou funkčních exemplářích. Pod kapotou měly šestiválec 3,0 l řady Vulcan a čtyřstupňový automat.

Koncept nabízel vzduchový podvozek, plně automatickou vícezónovou klimatizaci, pneumatiky runflat, nastavitelné pedály, elektrický posilovač, ABS, kontrolu trakce, předpínače bezpečnostních pásů, elektricky ovládané dveře a také třeba aerodynamické clony v chladiči.  Nechyběly ani parkovací senzory nebo pokročilý palubní počítač a diagnostika. Prakticky všechny tyto prvky se objevily na pozdějších Fordech.

Chrysler/Lamborghini Portofino

Že je název Portofino jen výsadou nového kabrioletu Ferrari? Nikoliv. Právě ve Frankfurtu se před třiceti lety ukázal tento koncept automobilek Chrysler a Lamborghini s velice originálně řešenými dveřmi. Vystavený exemplář nesl loga Lamborghini a používal techniku z modelu Jalpa včetně osmiválce 3,5 l o výkonu 226 koní s pětistupňovou převodovkou.

Zatímco Lamborghini dále tento koncept nerozvíjelo, Chrysler designové prvky konceptu „forward cab design“ použil u budoucích modelů řady LH, která se vlastně vyráběla až do roku 2004. Zajímavostí je, že v roce 1991 byl jediný prototyp vážně poškozen při přepravě, ale Chrysler ho nechal za asi 300 000 dolarů opravit a dnes je vystaven v ředitelství automobilky v Michiganu.

Irmscher Opel Manta

Mezi známé a populární úpravce patřil v osmdesátých letech také Irmscher, který se věnoval hlavně vozům Opel. Vedle běžného programu představil na autosalonu také koncept Opelu Manta, který se ale nikdy nevyráběl. Irmscher ovšem některé prvky z konceptu použil u dalších upravených vozů.

Irmscher funguje od roku 1968 a vedle tuningu, jehož sláva vrcholila v Evropě právě na přelomu 80. a 90. let, se věnoval také motorsportu, a to rally i okruhovým závodům. Nástupce ve formě Opelu Calibra už měl pohon předních kol.

Mercedes-Benz MB 100 D

Dalším exponátem z Frankfurtu byla modernizovaná verze lehké dodávky Mercedesu, modelu MB 100. Jedná se v podstatě o předchůdce dnešního modelu Mercedes-Benz Vito. První generace Mercedesu MB100 se vyráběla ve Španělsku v letech 1981 až 1996 a vznikala i v licenci jako SsangYong a Deawoo Istana.

O pohon se staraly dva benzinové čtyřválce 2,2 nebo 2,3 l či dva turbodiesely. Čtyřválec měl objem 2,4 l, pětiválec 2,9 l. Standardem byla pětistupňová manuální převodovka. Představení ve Frankfurtu v roce 1987 značilo, že se vůz bude prodávat právě i v Německu. Šest let před tím totiž mířily dodávky MB100 na jiné trhy.

NEJNOVĚJŠÍ

Diesel v evropské Hondě CR-V končí. Nahradí ho hybridní verze
Opel Insignia GSi dostala bi-turbo diesel a praktičtější variantu kombi
Lamborghini Aventador S Roadster: Modernizovaný Aventador přišel o střechu

NEJČTĚNĚJŠÍ

Genesis G70: Korejská konkurence pro BMW 3 nabídne šestiválec i samosvor
Volvo XC40 bylo předčasně odhaleno. Do prodeje dorazí velmi brzy
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří