Dáváme Internetu obsah. Unikátní obsah.


Proces digitalizace stále nemá jasno v technologiích

Druhý Kulatý stůl o digitalizaci, který 31. října uspořádal server DigiZone.cz, byl zaměřen na technologické aspekty digitalizace. Z diskuse vyplynulo, že přechod na digitální vysílání se v oblasti technologií nese ve znamení nejistot a odlišných představ zástupců zúčastněných stran.

3. 11. 2006

Kulatý stůl o digitalizaci serveru DigiZone.cz byl rozdělen do tří tématických bloků. První byl zaměřen na set-top-boxy, přijímače digitálního vysílání. V panelové diskusi zaznělo, že se v České republice dosud prodalo asi 200 tisíc set-top-boxů pro příjem zemské digitální televize, přesná statistika nicméně neexistuje. Prodejci a distributoři této techniky poukázali na to, že pro diváka je zásadní především, jestli digitální signál v dostatečné kvalitě naladí, nikoliv přílišné detaily technických parametrů jednotlivých přístrojů.

DZ-kulaty stul

Shodli se také na tom, že důvodem pro reklamaci přijímače v žádném případě není kvalita digitálního signálu. Jan Šupák ze společnosti Tipa situaci komentoval takto: "Máme zkušenosti s tím, že v místech, kde jeden přijímač nefunguje, jiný přijímá digitální signál bez problémů. Výměnu přístroje bychom v takovém případě umožnili.“

Situaci na trhu set-top-boxů poněkud komplikuje paralelní existence různých platforem digitálního vysílání, které vysílají různý obsah – zákazníkům se z tohoto důvodu doporučuje volit raději přijímače vybavené kombinovaným příjmem jak pro pozemní, tak pro satelitní digitální vysílání.

Druhý blok konference byl věnován trhu televizorů, který je poznamenán trvalým poklesem zájmu o vakuové obrazovky. Naopak rekordně roste zájem o LCD televizory a v poněkud menší míře i o plazmové obrazovky. Jejich rozdílné vlastnosti, stejně jako různá vybavenost televizorů a připravenost na nové způsoby vysílání opět komplikují aktuální rozhodování potenciálních zákazníků.

„Průměrná doba obnovy televizorů v českých domácnostech činí 5 až 10 let,“ uvedl Ivan Trachta ze společnosti Sony, která byla partnerem kulatého stolu. Investiční rozhodnutí zákazníků však v současné době ztěžuje i nízká kvalita vysílaného obrazu, na kterou poukázal například Luboš Horčic, šéfredaktor časopisu Stereo & video. Diskutující také řešili otázku, jak jsou dnešní televizory připravené na současné digitální vysílání ve standardu MPEG-2 i na uvažovanou budoucí kompresní normu MPEG-4. Firma Sony a několik dalších výrobců volí řešení pomocí integrovaného digitálního ladicího obvodu v přibližné ceně do 2000 korun, na který mají televizory speciální slot.

Poslední blok diskuse byl věnován technologické novince – televiznímu vysílání přes internetový protokol, tzv. IPTV. V celorepublikovém měřítku je k dnešnímu datu provozuje pouze společnost Telefónica O2 Czech Republic, kterou v nejbližší době doplní společnosti Czech On Line a Radiokomunikace. Podle marketingového ředitele společnosti České radiokomunikace Miroslava Semráda nesmí cena přístrojů pro příjem IPTV překročit tři tisíce korun. V opačném případě už o něj zákazníci ztrácejí zájem. „Vhodná je ale kombinace s platformou zemského vysílání DVB-T, u které jsou lidé ochotní za potřebnou techniku platit,“ dodal Semrád.

„Zájem o problematiku technologií v oblasti digitálního vysílání je pochopitelně velký. Potvrzuje se, že především pro spotřebitele nebude situace s přechodem na digitální vysílání vůbec jednoduchá. Je proto potřeba neustále podněcovat podobné diskuze, které povedou ke zvýšení informovanosti odborné i laické veřejnosti,“ komentuje situaci šéfredaktor serveru DigiZone.cz a zároveň jeden z moderátorů odborné konference Jan Potůček.

Server DigiZone.cz uspořádáním Kulatého stolu o digitalizaci zároveň oslavil první výročí své existence. Jako milý dárek k narozeninám se ukázaly nejnovější statistiky návštěvnosti, které potvrzují dynamický růst zájmu o téma digitálního vysílání. V září 2006 totiž navštívilo stránky serveru DigiZone.cz rekordních bezmála 100 tisíc reálných uživatelů, přesně 97 741 RU.

Vývoj návštěvnosti serveru DigiZone.cz

(listopad 2005 – září 2006)

DZ-graf navstevnosti

Zdroj: NetMonitor-SPIR-Mediaresearch-Gemius

Server DigiZone.cz na konferenci představil odborný materiál mapující uplynulý rok v oblasti digitálního vysílání, včetně podrobné prezentace označení „Umí dobře česky“. Tento dokument je ke stažení na stránkách konference (http://konference.digizone.cz/), stejně jako prezentace přednášejících, fotografie a další dokumenty. Další podrobnosti o konferenci se dočtete také v článku Za kulatým stolem proběhla diskuze nad technologickými aspekty digitalizace.

Partnerem konference byla společnost Sony Czech, mediálním partnerem časopis Digitální byt. Generálním partnerem serveru DigiZone.cz je společnost Radiokomunikace.

Sony - logo



Digitální byt - logo

Pro bližší informace prosím kontaktujte:
Hana Šebelová, PR a marketing
Internet Info, s.r.o., Durychova 101, 142 00 Praha 4
Tel. 244 003 130, 110 fax 244 003 220
E-mail: sebelova@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz

DigiZone.cz
DigiZone.cz je specializovaný zpravodajský server o digitálním vysílání. Je určen všem, kteří se zajímají o projekt digitalizace v České republice. Jako jediný český server na jednom místě soustřeďuje aktuální a zasvěcené zpravodajství, informace o technických vlastnostech a programové náplni vysílání, mapy pokrytí digitálním signálem, obsáhlou databázi set-top-boxů a další důležité informace ze světa digitálního vysílání. Během měsíce jej navštíví téměř 100 tisíc uživatelů.

O společnosti Internet Info, s. r. o.
Společnost Internet Info, s.r.o., je pátou největší mediální společností českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských serverů (např. Lupa, Měšec, Root, DigiZone), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz a pod značkou Dobrý web poskytuje konzultační služby pro optimalizaci internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice.