Proces digitalizace stále nemá jasno v technologiích
Druhý Kulatý stůl o digitalizaci, který 31. října uspořádal server DigiZone.cz, byl zaměřen na technologické aspekty digitalizace. Z diskuse vyplynulo, že přechod na digitální vysílání se v oblasti technologií nese ve znamení nejistot a odlišných představ zástupců zúčastněných stran.
3. 11. 2006Kulatý stůl o digitalizaci serveru DigiZone.cz byl rozdělen do tří tématických bloků. První byl zaměřen na set-top-boxy, přijímače digitálního vysílání. V panelové diskusi zaznělo, že se v České republice dosud prodalo asi 200 tisíc set-top-boxů pro příjem zemské digitální televize, přesná statistika nicméně neexistuje. Prodejci a distributoři této techniky poukázali na to, že pro diváka je zásadní především, jestli digitální signál v dostatečné kvalitě naladí, nikoliv přílišné detaily technických parametrů jednotlivých přístrojů.
Shodli se také na tom, že důvodem pro reklamaci přijímače v žádném případě není kvalita digitálního signálu. Jan Šupák ze společnosti Tipa situaci komentoval takto: "Máme zkušenosti s tím, že v místech, kde jeden přijímač nefunguje, jiný přijímá digitální signál bez problémů. Výměnu přístroje bychom v takovém případě umožnili.“
Situaci na trhu set-top-boxů poněkud komplikuje paralelní existence různých platforem digitálního vysílání, které vysílají různý obsah – zákazníkům se z tohoto důvodu doporučuje volit raději přijímače vybavené kombinovaným příjmem jak pro pozemní, tak pro satelitní digitální vysílání.
Druhý blok konference byl věnován trhu televizorů, který je poznamenán trvalým poklesem zájmu o vakuové obrazovky. Naopak rekordně roste zájem o LCD televizory a v poněkud menší míře i o plazmové obrazovky. Jejich rozdílné vlastnosti, stejně jako různá vybavenost televizorů a připravenost na nové způsoby vysílání opět komplikují aktuální rozhodování potenciálních zákazníků.
„Průměrná doba obnovy televizorů v českých domácnostech činí 5 až 10 let,“ uvedl Ivan Trachta ze společnosti Sony, která byla partnerem kulatého stolu. Investiční rozhodnutí zákazníků však v současné době ztěžuje i nízká kvalita vysílaného obrazu, na kterou poukázal například Luboš Horčic, šéfredaktor časopisu Stereo & video. Diskutující také řešili otázku, jak jsou dnešní televizory připravené na současné digitální vysílání ve standardu MPEG-2 i na uvažovanou budoucí kompresní normu MPEG-4. Firma Sony a několik dalších výrobců volí řešení pomocí integrovaného digitálního ladicího obvodu v přibližné ceně do 2000 korun, na který mají televizory speciální slot.
Poslední blok diskuse byl věnován technologické novince – televiznímu vysílání přes internetový protokol, tzv. IPTV. V celorepublikovém měřítku je k dnešnímu datu provozuje pouze společnost Telefónica O2 Czech Republic, kterou v nejbližší době doplní společnosti Czech On Line a Radiokomunikace. Podle marketingového ředitele společnosti České radiokomunikace Miroslava Semráda nesmí cena přístrojů pro příjem IPTV překročit tři tisíce korun. V opačném případě už o něj zákazníci ztrácejí zájem. „Vhodná je ale kombinace s platformou zemského vysílání DVB-T, u které jsou lidé ochotní za potřebnou techniku platit,“ dodal Semrád.
„Zájem o problematiku technologií v oblasti digitálního vysílání je pochopitelně velký. Potvrzuje se, že především pro spotřebitele nebude situace s přechodem na digitální vysílání vůbec jednoduchá. Je proto potřeba neustále podněcovat podobné diskuze, které povedou ke zvýšení informovanosti odborné i laické veřejnosti,“ komentuje situaci šéfredaktor serveru DigiZone.cz a zároveň jeden z moderátorů odborné konference Jan Potůček.
Server DigiZone.cz uspořádáním Kulatého stolu o digitalizaci zároveň oslavil první výročí své existence. Jako milý dárek k narozeninám se ukázaly nejnovější statistiky návštěvnosti, které potvrzují dynamický růst zájmu o téma digitálního vysílání. V září 2006 totiž navštívilo stránky serveru DigiZone.cz rekordních bezmála 100 tisíc reálných uživatelů, přesně 97 741 RU.
Vývoj návštěvnosti serveru DigiZone.cz(listopad 2005 – září 2006)
Zdroj: NetMonitor-SPIR-Mediaresearch-Gemius
Server DigiZone.cz na konferenci představil odborný materiál mapující uplynulý rok v oblasti digitálního vysílání, včetně podrobné prezentace označení „Umí dobře česky“. Tento dokument je ke stažení na stránkách konference (http://konference.digizone.cz/), stejně jako prezentace přednášejících, fotografie a další dokumenty. Další podrobnosti o konferenci se dočtete také v článku Za kulatým stolem proběhla diskuze nad technologickými aspekty digitalizace.
Partnerem konference byla společnost Sony Czech, mediálním partnerem časopis Digitální byt. Generálním partnerem serveru DigiZone.cz je společnost Radiokomunikace.
Pro bližší informace prosím kontaktujte:
Hana Šebelová, PR a marketing
Internet Info, s.r.o., Durychova 101, 142 00 Praha 4
Tel. 244 003 130, 110 fax 244 003 220
E-mail: sebelova@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz
DigiZone.cz
DigiZone.cz je specializovaný zpravodajský server o digitálním vysílání. Je určen všem, kteří se zajímají o projekt digitalizace v České republice. Jako jediný český server na jednom místě soustřeďuje aktuální a zasvěcené zpravodajství, informace o technických vlastnostech a programové náplni vysílání, mapy pokrytí digitálním signálem, obsáhlou databázi set-top-boxů a další důležité informace ze světa digitálního vysílání. Během měsíce jej navštíví téměř 100 tisíc uživatelů.
O společnosti Internet Info, s. r. o.
Společnost Internet Info, s.r.o., je pátou největší mediální společností českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských serverů (např. Lupa, Měšec, Root, DigiZone), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz a pod značkou Dobrý web poskytuje konzultační služby pro optimalizaci internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice.