DigiZone.cz: Varování před vánočními slevami televizorů
Předvánoční cenové akce výrobců televizních přijímačů a obchodních řetězců pomíjejí skutečnost, že se blíží přechod na pozemní digitální vysílání. Všichni spotřebitelé si budou muset k analogovému televizoru přikoupit digitální set-top-box. Místo analogového přístroje, zvláště dražších typů, se jim tedy vyplatí koupit k nynějšímu přijímači set-top-box a počkat na příznivější ceny digitálních televizorů.
8. 12. 2005Obchody s elektronikou nabízejí v předvánočním období velké slevy u televizorů, aniž by spotřebitele upozorňovaly na skutečnost, že jde o analogové přístroje, které nebudou schopny přijímat digitální televizní signál. Na ten Česká republika přejde v následujících sedmi letech. Zákazník, který si v předvánoční slevě koupí analogový televizor, si tedy bude muset k tomuto přijímači dokoupit ještě jeden přístroj, aby na něm mohl i po vypnutí analogového vysílání a definitivním přechodu na digitální vysílání sledovat televizní programy.
Evropská komise již vyzvala členské země Evropské unie, aby ukončily analogové vysílání nejpozději do roku 2012. Tento termín přijali za svůj také ministři telekomunikací a informatiky zemí EU na svém setkání 1. prosince v Bruselu. Za Českou republiku se tohoto jednání zúčastnila ministryně informatiky Dana Bérová. Česká republika přesný termín vypnutí analogového vysílání zatím nezná, dosavadní úvahy hovoří o letech 2009 až 2012. S řádným digitálním vysíláním ale ČR začala již letos v Praze a postupně jej bude rozšiřovat na celé území. Od roku 2007 by se pak měly postupně vypínat analogové vysílače a nahrazovat digitálními.
Současné zákony sice umožňují výrobcům analogových televizorů a obchodním sítím prodávat tyto přístroje, aniž by byl spotřebitel upozorněn na dočasnost jejich využití bez dokoupení digitálního set-top-boxu. Přesto by však zákazníci měli znát riziko, které podstupují, především při koupi dražších analogových přístrojů. Ve Spojených státech, kde se s vypnutím analogového vysílání počítalo do konce roku 2006 a Senát nedávno tento termín posunul na rok 2009, výrobci televizorů už dva roky nemohou na trh dodávat přijímače, které by příjem digitálního signálu neumožňovaly. Takové omezení v České republice chybí, což umožňuje dodavatelům vyprodávat zásoby analogových přijímačů.
Nedostatečnou ochranu spotřebitelů potvrzuje i mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Mgr. Miloslava Fléglová: ČOI nemá možnost vymáhat plnění informační povinnosti, která není stanovena platným předpisem. To v praxi znamená, že neexistuje-li žádná povinnost pro distributory, prodejce a výrobce televizorů informovat spotřebitele o tom, že konkrétní televizor nemá určitou vlastnost či funkci, nemůžeme ji nad rámec zákona vyžadovat, ani za to postihnout. Nevyužijí-li výrobci digitálních televizorů dostatečně možnosti, upozornit v rámci přechodného období v reklamních kampaních na přednosti svých výrobků sami, je možné tuto povinnost upravit legislativně. Příslušný kontrolní orgán může kontrolovat pouze dodržování stanovené povinnosti, do té doby lze jen informovat spotřebitele, aby nakupovali s rozvahou. Na nich pak je rozhodnutí, zda si koupí na přechodné období levnější přístroj takzvaně na dožití, a pak si vyberou televizor umožňující obojí příjem. Podmínkou ovšem je zveřejnění koncepce digitalizace a upřesnění dat.
Server DigiZone.cz proto vyzývá všechny spotřebitele, aby před Vánoci patřičně uvážili nákup televizních přijímačů omezených pouze na příjem analogového signálu. Je sice pravda, že tyto televizory budou moci přijímat digitální vysílání, pokud si k nim zákazník přikoupí set-top-box, ale z hlediska určitého komfortu je výhodnější počkat si na nové integrované digitální televizory, které už budou mít zabudované digitální tunery a tudíž k nim nebude nutné připojovat další přístroj. Pokud se tedy spotřebitelé rozhodnou využít vánočních slev, vyplatí se jim koupit spíše levnější televizory na určitou přechodnou dobu a teprve po úplném přechodu na pozemní digitální vysílání vybavit domácnost novým modernějším přijímačem,
říká šéfredaktor serveru DigiZone.cz Jan Potůček.
Proti koupi analogových televizorů hovoří i skutečnost, že po zavedení pozemního digitálního vysílání bude nutné vybavit set-top-boxem každý přijímač zvlášť. Na jeden set-top-box tedy nebude možné připojit více analogových televizorů, přičemž v českých domácnostech je obvyklé, že vlastní dva i více televizních přijímačů.
Na obranu spotřebitelů se v polovině listopadu tohoto roku postavil i Evropský parlament, který vyzval členské země Evropské unie, aby do konce letošního roku předložily plány přechodu z analogového na digitální rozhlasové a televizní vysílání a daly tak jasný signál i jistotu spotřebitelům a provozovatelům vysílání. Reagoval tak na skutečnost, že Evropská komise stanovila za nejzazší termín definitivního ukončení analogového vysílání na území EU rok 2012.
Tento termín minulý týden v Bruselu potvrdili ministři telekomunikací a informatiky evropské pětadvacítky. Za Českou republiku se jednání zúčastnila ministryně informatiky Dana Bérová, jejíž resort má na starost právě přípravu plánu přechodu na pozemní digitální vysílání. Ministerstvo ale tento plán dosud nezveřejnilo.
Pro bližší informace prosím kontaktujte:
Ján Simkanič, Product Manager
Internet Info, s.r.o., Durychova 101, 142 00 Praha 4
Tel. 244 003 123,110, fax 244 003 220
E-mail: simkanic@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz
O DigiZone.cz
DigiZone.cz je specializovaný zpravodajský server o digitálním vysílání. Je určen všem, kteří se zajímají o projekt digitalizace v České republice. Jako jediný český server na jednom místě soustřeďuje aktuální a zasvěcené zpravodajství, informace o technických vlastnostech a programové náplni vysílání, mapy pokrytí digitálním signálem, obsáhlou databázi set-top-boxů a další důležité informace ze světa digitálního vysílání.
O společnosti Internet Info, s. r. o.
Společnost Internet Info, s.r.o., je významným hráčem českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských serverů (např. Lupa, Měšec, Root, DigiZone), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz a pod značkou Dobrý web poskytuje konzultační služby pro optimalizaci internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice.