Dáváme Internetu obsah. Unikátní obsah.


Dobrý web: Tři čtvrtiny uživatelů používají na internetu jen několik oblíbených hesel

Agentura Dobrý web realizovala rozsáhlý průzkum chování uživatelů českého internetu, jehož smyslem bylo zjistit jejich zvyklosti, preference a úroveň povědomí o základních prvcích na webové stránce. Výsledky přinesly řadu zajímavých a někdy i překvapivých zjištění.

27. 7. 2011

Průzkum chování uživatelů na internetu navrhli a vytvořili specialisté konzultační agentury Dobrý web, která se dlouhodobě věnuje internetovému marketingu a návrhu webů. Kompletní informace k průzkumu včetně jeho výsledků a doporučení pro webdesignery jsou k dispozici na stránce http://pruzkum.dobryweb.cz.

Do průzkumu, který proběhl začátkem letošního roku, se zapojily bezmála tři tisíce respondentů. Jejich nábor podpořila například kampaň na serverech společnosti Internet Info nebo informace na sociálních sítích. Adam Fendrych, vedoucí oddělení User experience, k získávání vyplněných dotazníků říká: „Velmi mile nás překvapila reakce uživatelů a jejich ochota se průzkumu zúčastnit. Jen během prvních dvou dní jsme získali 1 300 vyplněných dotazníků. Finální počet téměř 3 000 účastníků výzkumu představuje vzorek, který nám dává možnost považovat výsledky za relevantní a tudíž svými zjištěními užitečné pro tvůrce webu.“

Z průzkumu například vyplynulo, že pro více než 60 % uživatelů je problematické vyplňování ochranného pole, tzv. CAPTCHA. Označení povinných polí v online formulářích jen pomocí tučného písma nebo hvězdičky není dostatečné a významné množství uživatelů smysl tohoto značení nechápe. Velmi zajímavým zjištěním je i skutečnost, že písmo menší než 14 px se uživatelům obtížně čte. Například často používané písmo o velikosti 11 px je pro více než 40 % respondentů nepohodlné, či zcela nečitelné.

Téměř tři čtvrtiny respondentů uvedly, že používají pouze několik oblíbených hesel ke všem svým internetovým účtům. Jakékoliv požadavky omezující jednoduchost hesla je obtěžují. Potvrzování hesla při registraci považují lidé spíše za užitečné – přes 90 % uživatelů to vnímá pozitivně nebo neutrálně.

Dalším zajímavým příkladem je otevírání odkazů v novém okně, které podle průzkumu obtěžuje 50% uživatelů. Přes 82 % si umí odkaz do nového okna otevřít. Z mapových portálů jsou nejvíce používanými ty od společností Seznam.cz a Google. Průzkum ukázal, že neexistuje výrazná preference jednoho z nich. Znalost různých pojmů spojených s internetem je kolísavá. Těmi nejznámějšími, kterým rozumí více než 90 % uživatelů, jsou kurzor, Wi-Fi, .zip, .pdf a .doc.

Základní data o průzkumu:
Doba trvání průzkumu: 16 dní
Počet otázek v dotazníku: 22
Počet otevřených dotazníků: 4 671
Počet dokončených dotazníků: 2 964, tj. 63,5 % z celkového počtu

Na našem trhu dosud nebyla k dispozici konkrétní data o chování českých uživatelů. Webdesigneři často vycházejí ze zahraničních studií, které jsou jistě přínosné, ale nereflektují česká národní specifika. „Věříme, že výsledky našeho průzkumu pomohou všem, kteří se tvorbou webu zabývají, zlepšit kvalitu českých webových prezentací,“ komentuje průzkum Luboš Plotěný, ředitel agentury Dobrý web.



Pro bližší informace prosím kontaktujte:

Hana Rošická, Marketing & PR specialistka
Internet Info, s.r.o., Milady Horákové 116/109, 160 00 Praha 6
T: +420 277 004 631, F: +420 277 004 601, E: hana.rosicka@iinfo.cz; W: www.iinfo.cz

Dobrý web (www.dobryweb.cz) je konzultační a poradenská agentura, která pomáhá svým klientům vytvářet obchodně úspěšné a uživatelsky přívětivé webové stránky. Pravidelně pořádá školení a semináře, vytváří odborné analýzy, sestavuje efektivní marketingové strategie a spravuje reklamní kampaně.