NAVRCHOLU.cz: Našeptávač ovlivňuje výsledky vyhledávání
Jak často dochází k využití našeptávače při internetovém vyhledávání? A jakým způsobem našeptávač internetové vyhledávání ovlivňuje? Na tyto otázky se zaměřila aktuální analýza monitorovací služby NAVRCHOLU.cz.
28. 11. 2006Říjnová analýza profesionální služby pro měření návštěvnosti internetových stránek NAVRCHOLU.cz zkoumala roli našeptávače největšího tuzemského vyhledávače Seznam.cz. Z výsledků měření vyplynulo, že našeptávač byl použit při téměř 40 % návštěv webů měřených službou NAVRCHOLU.cz, které vzešly z vyhledávání Seznamu. Role našeptávače je tudíž nezanedbatelná a na chování uživatelů musí mít určitý vliv.
Z následné analýzy porovnávající počet slov v hledaných frázích jednoznačně vyplynulo, že vlivem našeptávače uživatelé častěji zadávají víceslovné fráze. V obou případech, tedy s našeptávačem i bez něj, jsou sice nejčastěji vyhledávány dvouslovné fráze, nicméně další pozice už se liší. Jednoslovné fráze vliv našeptávače odsouvá až na třetí pozici a také mnohem složitější výrazy jsou s našeptávačem zadávány častěji.
Bez našeptávače | S našeptávačem | ||
---|---|---|---|
Počet slov | % | Počet slov | % |
2 | 33,74 % | 2 | 31,40 % |
1 | 27,81 % | 3 | 24,25 % |
3 | 20,72 % | 1 | 23,03 % |
4 | 10,46 % | 4 | 12,06 % |
5 | 4,36 % | 5 | 5,80 % |
6 | 1,78 % | 6 | 2,33 % |
7 | 0,65 % | 7 | 0,83 % |
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 10/2006
„Z výše uvedených čísel můžeme usuzovat, že se uživatelé nechávají našeptávačem inspirovat ke složitějším slovním spojením, která by sami od sebe nepoužili,“ vysvětluje Klára Rožková, vedoucí projektu NAVRCHOLU.cz.
Jednoznačné výsledky také přinesly statistiky pořadí hledaných frází. S velkým náskokem je upřednostňována první „našeptaná“ fráze. Role dalších frází v pořadí prudce klesá a uživatelé jim už nevěnují takovou pozornost.
Pozice | % |
---|---|
1 | 43,32% |
2 | 22,92% |
3 | 11,11% |
4 | 7,26% |
5 | 5,11% |
6 | 3,96% |
7 | 3,19% |
8 | 2,52% |
9 | 0,32% |
10 | 0,29% |
Celkem | 100,00% |
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 10/2006
„Role našeptávače je poněkud diskutabilní. Uživateli pomáhá ve formulaci jeho dotazu, avšak v důsledku toho dochází ke zmenšování tzv. long tail, tedy množství dotazů, které jsou velmi konkrétní, málo hledané a prakticky unikátní, ale zároveň v hledání tvoří velmi významný podíl. To pak může vadit inzerentům, kteří využívají reklamu v rámci systému Sklik – tedy možnost inzerovat levně u málo hledaných dotazů. Inzerenti pak opět musí svádět tvrdý boj o omezený počet pozic a Seznam tak možná zbytečně přichází o nemalé částky, které může generovat inzerce na velký počet málo hledaných slov,“ doplňuje Petra Větrovská, vedoucí konzultačního centra Dobrý web.
Metodika:Z informace o odkazující stránce bylo zjištěno, zda návštěva započala přístupem z výsledků vyhledávání na portálu Seznam.cz. Takto detekované adresy byly rozděleny do dvou skupin podle přítomnosti přepínače signalizujícího použití našeptávače a pro každou skupinu pak byla sestavena statistika počtu slov v hledaném řetězci.Započítána byla vždy všechna jednotlivá slova bez ohledu na to, zda se jednalo o hledané výrazy či možné příkazy dotazovacího jazyka vyhledávače, přičemž samostatné nealfanumerické znaky (např. +, – atd.) byly ignorovány. Ze skupiny používající našeptávač pak byla sestavena ještě samostatná statistika četnosti pořadí hledané fráze v našeptávači.
Pro bližší informace prosím kontaktujte:
Hana Šebelová, PR a marketing
Internet Info, s.r.o., Durychova 101, 142 00 Praha 4
Tel. 244 003 130, 110 fax 244 003 220
E-mail: sebelova@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz
O NAVRCHOLU.cz
NAVRCHOLU.cz je profesionální nástroj pro měření a analýzu návštěvnosti internetových stránek. Poskytuje širokou paletu služeb a nástrojů, které jsou nezbytným předpokladem úspěšně realizace a optimalizace internetového marketingu. NAVRCHOLU.cz na českém Internetu působí již od roku 1998 a v současné době monitoruje webové stránky významných firem a institucí, mezi které patří Atlas.cz, Auto-ESA, Česká pojišťovna, HC Sparta Praha, HVB Bank, Investiční společnost České spořitelny, Český hydrometeorologický ústav, Software602, ministerstva zahraničních věcí, životního prostředí, průmyslu a obchodu, sociálních věcí, Národní divadlo a další.
O společnosti Internet Info, s. r. o.
(www.iinfo.cz)
Společnost Internet Info, s.r.o., je pátou největší mediální společností českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských serverů (např. Lupa, Měšec, Root, DigiZone), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz a pod značkou Dobrý web poskytuje konzultační služby pro optimalizaci internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice.