NAVRCHOLU.cz: Microsoft Internet Explorer používá již méně než polovina trhu
Přes 85% podíl mezi prohlížeči si mezi sebou dělí Microsoft Internet Explorer a Mozilla Firefox. Prohlížečům ze skupiny MSIE však dlouhodobě podíl na trhu klesá ve prospěch jejich konkurentů. Podle měřící služby NAVRCHOLU.cz se v únoru 2010 dostaly dokonce pod 50 %, avšak tento trend zpomaluje.
31. 3. 2010Microsoft Internet Explorer pro Windows se v únoru 2010 svým podílem mezi českými uživateli dostal pod 50 %. Hlavní příčinou odlivu zájmu je podle statistik měřící služby NAVRCHOLU.cz prohlížeč Google Chrome, jehož podíl vzrostl od listopadu 2008 o 4,2 procentní body, konkrétně z hodnot kolem půl procenta až na 4,73 %.
Z části může za zmenšování podílu MSIE také dlouhodobě rostoucí obliba prohlížečů z rodiny Mozilla Gecko, jejichž podíl nyní činí více než 37 %. Z toho nejrozšířenější produkt Firefox činí naprostou většinu, a to 36,94 %. Ze statistik je vidět, že tento trend poklesu v užívání prohlížeče firmy Microsoft postupně zpomaluje.
Růst prohlížeče Opera je daleko pomalejší než u Google Chrome a Firefoxu. Od listopadu 2008 se jeho podíl zvýšil o pouhých 0,68 procentního bodu, a to na 6,40 % z celkového počtu měřených webů v únoru 2010.
Prohlížeč | 11/2007 | 11/2008 | 11/2009 | 02/2010 |
---|---|---|---|---|
MSIE pro Windows | 62,57% | 53,44% | 50,99% | 49,29% |
Mozilla Gecko a odvozené | 29,90% | 34,78% | 37,26% | 37,36% |
z toho Firefox | 29,07% | 34,20% | 36,86% | 36,94% |
Opera | 4,95% | 5,72% | 6,38% | 6,40% |
KHTML (Safari, Konqueror, Chrome) | 0,62% | 1,48% | 4,73% | 6,35% |
z toho Google Chrome | – | 0,53% | 3,33% | 4,73% |
Zdroj: NAVRCHOLU.cz
Pokud se zaměříme na konkrétní verze jednotlivých prohlížečů, má největší zastoupení Internet Explorer 8.0, který je na trhu od března 2009. Používá jej více než čtvrtina uživatelů. V červenci 2009 pak vyšla nová verze konkurenčního Mozilla Firefox 3.5, která náskok MSIE téměř dohnala (v únoru 2010 měla o 1,11 procentního bodu menší podíl). Nyní však tento nárůst ustal, jelikož uživatelé postupně přecházejí k novější verzi Mozilla Firefox 3.6 vydané v lednu 2010.
Starší verze MSIE 7.0 a 6.0 si stále udržují významné procento uživatelů, i když v čase jejich podíl postupně klesá. „Internet Explorer 6.0 si dnes drží podíl kolem deseti procent, což ale komplikuje práci webdeveloperům. Tento prohlížeč trpí s ohledem na dobu, kdy vznikl, řadou technických omezení, která ztěžují vývoj a používání moderních webových stránek a aplikací,“ komentuje statistiky Tomáš Krause, technický ředitel společnosti Internet Info, která službu NAVRCHOLU.cz provozuje.
Přes 85 % trhu je tedy rozděleno mezi dva největší soupeře – Microsoft Internet Explorer a Mozilla Firefox. Relevantní podíl mají ještě Google Chrome a Opera. Konkrétně nejnovější verze prohlížeče Opera 10.x má po svém vydání v září 2009 téměř 4,5 % uživatelů. Zastoupení ostatních prohlížečů je spíše minoritní.
Prohlížeč | 11/2005 | 11/2006 | 11/2007 | 11/2008 | 11/2009 | 02/2010 | Rozdíl *) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSIE 8.0 | – | – | – | – | 22,30% | 25,82% | 3,52 |
Mozilla Firefox 3.5.x | – | – | – | – | 19,72% | 24,71% | 4,99 |
MSIE pro Windows 7.0 | – | 1,82% | 15,59% | 31,34% | 15,33% | 12,83% | –2,50 |
MSIE pro Windows 6.0 | 72,55% | 72,94% | 45,97% | 21,22% | 13,02% | 10,34% | –2,68 |
MSIE pro Windows 5.x | 4,71% | 2,06% | 0,69% | – | – | – | – |
Mozilla Firefox 3.6.x | – | – | – | – | – | 5,47% | 5,47 |
Mozilla Firefox 3.0.x | – | – | – | 24,30% | 15,31% | 5,48% | –9,83 |
Google Chrome | – | – | – | 0,53% | 3,33% | 4,73% | 1,40 |
Opera 10.x | 3,61% | 4,41% | 0,80 | ||||
Opera 9.x | – | 2,26% | 4,65% | 5,51% | 2,56% | 1,78% | –0,78 |
Opera 8.5 | 1,54% | 0,48% | 0,15% | – | – | – | – |
Safari | – | – | – | 0,62% | 1,24% | 1,37% | 0,13 |
Mozilla Firefox 2.0.x | – | 4,70% | 26,53% | 8,86% | 1,35% | 0,99% | –0,36 |
Mozilla Firefox 1.5.x | – | 10,42% | 1,35% | 0,56% | 0,25% | 0,18% | –0,07 |
Mozilla Firefox 1.0.x | 14,62% | 2,51% | 1,15% | 0,45% | 0,13% | 0,10% | –0,03 |
Zdroj: NAVRCHOLU.cz
*) rozdíl v procentních bodech mezi únorem 2010 a listopadem 2009
Metodika:
Data vycházejí z počtů návštěv uskutečněných na webech monitorovaných službou NAVRCHOLU.cz. Návštěvou se rozumí sled přístupů na měřený web z jednoho prohlížeče provedených tak, že každý přístup následoval maximálně za 30 minut od přístupu předchozího. Pokud mezi dvěma přístupy uplynulo více než 30 minut, jde již o novou návštěvu. Uvedená metodika odpovídá doporučení IFABC. Prohlížeče jsou rozpoznávány dle hlavičky User-Agent v přístupech na měřené weby a následným porovnáváním získané hodnoty s databází známých prohlížečů, která obsahuje k tomuto dni 2 311 položek, rozčleněných do 422 skupin a 94 rodin.
Pro analýzu byla použita metodika založená na vytvoření vzorku webů, který vykazuje vysokou stabilitu v čase a je odolný proti působení extrémních hodnot webů se specifickými vlastnostmi. To znamená, že pokud v určité době dojde ke změně naměřených hodnot, je minimální pravděpodobnost, že by to bylo způsobeno změnou ve struktuře měřených webů, a naopak lze vyvozovat, že se jedná o skutečnou změnu v chování uživatelů.
Proto vzorek, z něhož byla naměřena výše uvedená čísla, obsahuje pouze takové weby, jejichž význam nepostačuje k tomu, aby celkové hodnoty nepřirozeně vychýlil směrem ke svým individuálním vlastnostem.
Na tvorbě metodiky se podílela společnost Factum Invenio, jedna z předních agentur marketingového výzkumu na českém trhu.
Pro bližší informace prosím kontaktujte:
Hana Rošická, PR a marketing
Internet Info, s.r.o., Milady Horákové 109/116, 160 41 Praha 6
Tel. 277 004 631, fax 277 004 601
E-mail: hana.rosicka@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz
O NAVRCHOLU.cz
(www.navrcholu.cz)NAVRCHOLU.cz je profesionální nástroj pro měření a analýzu návštěvnosti internetových stránek. Poskytuje širokou paletu služeb a nástrojů, které jsou nezbytným předpokladem úspěšně realizace a optimalizace internetového marketingu. NAVRCHOLU.cz na českém Internetu působí již od roku 1998 a v současné době monitoruje webové stránky významných firem a institucí, mezi které patří Atlas.cz, Česká pojišťovna, HC Sparta Praha, HVB Bank, Investiční společnost České spořitelny, Český hydrometeorologický ústav, Software602, ministerstva zahraničních věcí, životního prostředí, průmyslu a obchodu, sociálních věcí, Národní divadlo a další.
O společnosti Internet Info, s. r. o.
(www.iinfo.cz)Společnost Internet Info, s.r.o., je jednou z největších mediálních společností českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských a zábavních serverů (např. Lupa, Měšec, Root, DigiZone, Podnikatel, Slunečnice, Bomba, Vitalia), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz a pod značkou Dobrý web poskytuje konzultační služby v oblasti internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice. Organizačně zajišťuje také chod sdružení TUESDAY Business Network, které pořádá odborné konference a setkání IT odborníků.