Dáváme Internetu obsah. Unikátní obsah.


NAVRCHOLU.cz: Trend zvyšování kvality monitorů pokračuje

Z lednových statistik monitorovací služby NAVRCHOLU.cz vyplývá, že nejběžnějším stále zůstává rozlišení obrazovky 1024x768 pixelů, které bylo využito při více než polovině návštěv. Nejvyšší nárůst zaznamenalo rozlišení 1280x1024 pixelů, z čehož se dá usuzovat na zvyšující se zastoupení kvalitnějších monitorů.

16. 2. 2006

Nejčastěji zastoupené rozlišení 1024×768 pixelů bylo podle lednových statistik služby NAVRCHOLU.cz využito při téměř 60 % návštěv měřených webů. Údaj je poměrně stabilní v čase. V loňském roce sice statistiky vykazovaly hodnotu téměř 65 %, bylo však do ní započítáno také rozlišení 1152×864, které v letošních statistikách stojí samostatně a jeho hodnota dosahuje téměř 5 %.

Nejvýraznější posun se tak projevil u rozlišení 1280×1024 pixelů, jehož podíl zaznamenal nárůst z loňských 16 % na letošních více než 20 % (růst je o to významnější, že v loňském roce se do této kategorie řadilo i rozlišení 1400×1150, které dnes stojí samostatně). Sečteme-li zastoupení dvou nejčetnějších rozlišení, dojdeme k závěru, že jedno z nich využívá téměř 80 % uživatelů, resp. návštěv.

Zajímavostí zůstává stále velice nízký podíl vysokého rozlišení 1600×1200 pixelů a více. Důvodem je pravděpodobně nejen vyšší cena monitorů s tímto rozlišením, ale také určité limity jejich praktického využití. Naopak setrvale klesá podíl uživatelů s rozlišením obrazovky 800×600 pixelů, z loňských 17,5 % na současných necelých 13 %.

Rozlišení obrazovky (v pixelech)
Rozlišení Podíl
1024×768 59,50%
1280×1024 20,30%
800×600 12,70%
1152×864 4,80%
1600×1200 a větší 1,30%
1400×1050 1,20%
640×480 a menší 0,20%

Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 01/2006

Statistika rozlišení obrazovky však sama o sobě nevypovídá o tom, jak uživatelé ve skutečnosti pracují. V tomto ohledu je mnohem průkaznější statistika o velikosti okna internetového prohlížeče, ve kterém zobrazují webové stránky. Aktuální statistiky dokazují, že používaná šíře okna do značné míry koresponduje s rozlišením obrazovky.

Nejoblíbenější je stejně jako v loňském roce velikost okna prohlížeče o šíři 801 až 1024 pixelů; používá ho bezmála 57 % uživatelů. Více než pětina uživatelů pak využívá okno o šířce 1025 až 1280, což v zásadě kopíruje nárůst odpovídajícího rozlišení monitorů v této kategorii.

Šířka okna (v pixelech)
Velikost Podíl 01/2006 Podíl 01/2005 Rozdíl*
801 – 1024 56,60% 55,06% 1,54
1025 – 1280 21,00% 23,75%  –2,75
641 – 800 18,20% 15,66% 2,54
641 a méně 2,50% 4,13%  –1,63
1281 – 1600 1,40% 1,31% 0,09
1601 a více 0,20% 0,08% 0,12

* Rozdíl je vyjádřen v procentních bodech.
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 01/2006, 01/2005

Je určitě zajímavé, že část uživatelů má stále v oblibě užší okna prohlížeče (800 pixelů a méně), přestože jejich monitor jim nabízí větší možnosti. Vzhledem k tomu, že takové nastavení používá pětina uživatelů, je to jasný signál pro tvůrce webových stránek, aby na ně nezapomínali. Nejlepším řešením je v takovém případě schopnost stránek přizpůsobit se velikosti okna prohlížeče, připomíná Tomáš Krause, vedoucí projektu NAVRCHOLU.cz.

Také další tabulka potvrzuje trend zvyšující se kvality zobrazovacích možností monitorů. Už více než 85 % uživatelů totiž využívá plnou barevnou škálu formátu TrueColor, což ve srovnání s rokem 2005 znamená růst o sedm procentních bodů. Pozitivním faktorem je také téměř nulový podíl těch, kteří jsou omezeni pouze 256 barvami. Ještě předloni se stejné údaje pohybovaly mezi 2 až 3 procenty.

Barevná hloubka monitoru
Barevná hloubka Podíl 01/2006 Podíl 01/2005 Rozdíl*
TrueColor (24 bitů) 85,70% 78,52% 7,18
HiColor (15/16 bitů) 13,80% 20,57%  –6,77
256 barev (8 bitů) 0,50% 0,85%  –0,35
méně než 256 barev 0,00% 0,06%  –0,06

* Rozdíl je vyjádřen v procentních bodech.
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 01/2006, 01/2005

Metodická poznámka: Ve statistice rozlišení obrazovky je určující horizontální údaj. To znamená, že zjištěné rozlišení spadá vždy do nejbližší nižší nebo přesně odpovídající kategorie podle horizontálního rozměru. Například čistě teoretické rozlišení 1350×1100 by podle této metodiky bylo započítáno do kategorie 1280×1024.

Pro bližší informace prosím kontaktujte:
Ján Simkanič, Product Manager
Internet Info, s.r.o., Durychova 101, 142 00 Praha 4
Tel. 244 003 123, 110 fax 244 003 220
E-mail: simkanic@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz

O NAVRCHOLU.cz
NAVRCHOLU.cz je profesionální nástroj pro měření a analýzu návštěvnosti internetových stránek. Poskytuje širokou paletu služeb a nástrojů, které jsou nezbytným předpokladem úspěšně realizace a optimalizace internetového marketingu. NAVRCHOLU.cz na českém Internetu působí již od roku 1998 a v současné době monitoruje webové stránky významných firem a institucí, mezi které patří Atlas.cz, Auto-ESA, Česká pojišťovna, HC Sparta Praha, HVB Bank, Investiční společnost České spořitelny, Software602, Armáda ČR, ministerstva zahraničních věcí, životního prostředí, průmyslu a obchodu, sociálních věcí, Parlament ČR a další.

O společnosti Internet Info, s. r. o.
Společnost Internet Info, s.r.o., je významným hráčem českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských serverů (např. Lupa, Měšec, Root, DigiZone), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz a pod značkou Dobrý web poskytuje konzultační služby pro optimalizaci internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice.