DobrýWeb.cz: Politické strany podceňují Internet
Čtyři z pěti nejvlivnějších politických stran měsíc před volbami nereagují na e-mailové dotazy. Vyplývá to ze studie konzultačního a poradenského centra Dobrý web, která se zabývala kvalitou webových stránek politických stran a využíváním internetové komunikace v předvolební kampani. Strany podceňují prakticky všechny možnosti, které jim Internet poskytuje.
9. 5. 2006U příležitosti blížících se voleb do Poslanecké sněmovny provedlo konzultační a poradenské centrum Dobrý web analýzu internetových prezentací (DOC, 4 Mb) ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS a Strany zelených. Analýza hodnotila především to, jakou roli hraje Internet v komunikaci politických stran a do jaké míry jsou schopny ho využívat.
Studie bohužel odhalila řadu nedostatků, které jsou důkazem toho, že politické strany Internet stále podceňují. Největší problémy mají stranické prezentace především v oblasti e-mailové komunikace, internetové reklamy a provázanosti propagačních a marketingových kanálů s vlastním webem.
Weby politických stran sice nabízejí v podstatě všechny důležité informace, které uživatelé potřebují, ale kvůli špatné viditelnosti jednotlivých webů ve vyhledávačích, problémům v oblasti bezbariérové přístupnosti a hrubým chybám na titulních stránkách může uživatel-volič weby opouštět, aniž by potřebné informace nalezl. Nejlépe si v celkovém hodnocení vedla ČSSD, nejhůře naopak KDU-ČSL, jež ovšem 5. května 2006 spustila nový web, který většinu zjištěných problémů řeší.
Kritické nedostatky byly shledány především v neschopnosti stran odpovědět na testovací e-mail týkající se volebního programu. Kromě ČSSD žádná z oslovených stran během více než týdne na zaslaný e-mail nezareagovala, přičemž Straně zelených se e-mail vůbec nepodařilo doručit. Zásadní problémy mají stranické prezentace také v oblasti bezbariérové přístupnosti, k požadovaným informacím se tak nemusí dostat až 30 % návštěvníků webu, tedy potenciálních voličů.
Provázanost jednotlivých komunikačních kanálů s webem stran je téměř nulová. Například kromě Strany zelených žádná jiná ze stran na webu neuvádí dostatek informací o svých volebních lídrech, kteří jsou tvářemi kampaně,
říká Luboš Plotěný, analytik Dobrého webu. Stejně tak při hledání informací navazujících na předvolební sliby a hesla uvedená na billboardech a plakátech odejde potenciální volič z většiny stranických webových prezentací zklamaný.
Politické strany navíc stále prakticky nevyužívají Internet k propagačním účelům, což je zarážející, uvědomíme-li si celkovou výši rozpočtů na předvolební reklamu. Politické strany, snad s výjimkou KDU-ČSL, de facto nevyužívají ani klasickou bannerovou reklamu, ani kontextové reklamní systémy. Připravují se tak o možnost oslovit voliče levnou a efektivní cestou,
vysvětluje Martin Kopta, hlavní konzultant Dobrého webu.
Studie ke stažení:
Studie webů politických stran (volby 2006) (MS Word 4057600 bytů)
Pro bližší informace prosím kontaktujte:
Ján Simkanič, mediální ředitel
Internet Info, s.r.o., Durychova 101, 142 00 Praha 4
Tel. 244 003 123, fax 241 003 220
E-mail: simkanic@iinfo.cz; http://www.iinfo.cz
O Dobrém webu (www.dobryweb.cz)
Konzultační a poradenské centrum Dobrý web pomáhá svým klientům vytvářet obchodně úspěšné a uživatelsky přívětivé webové stránky. Tým Dobrého webu sestává z předních odborníků na návratnost investic do webových projektů, ergonomii webu a bezbariérovou přístupnost. Dobrý web pravidelně pořádá školení a semináře, vydává srovnávací analýzy, sestavuje efektivní marketingové strategie a spravuje reklamní kampaně.
O společnosti Internet Info, s. r. o. (www.iinfo.cz) Společnost Internet Info, s.r.o., je významným hráčem českého internetového trhu s širokým portfoliem služeb. Je vydavatelem známých zpravodajských serverů (např. Lupa, Měšec, Root, DigiZone), provozuje profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti NAVRCHOLU.cz a pod značkou Dobrý web poskytuje konzultační služby v oblasti internetového marketingu a realizuje studie internetového trhu v České republice.